We mogen best iets rebelser zijn…

logica van de straat

In de media en in de vakliteratuur over het sociaal domein wordt steeds vaker gesproken over de kloof in de samenleving tussen arm en rijk, gezond en ongezond en de negatieve impact hiervan op onze samenleving. Er is iets anders nodig om deze vraagstukken het hoofd te bieden. Zo veel is duidelijk.

Begrippen die in één adem met de genoemde verandering worden genoemd zijn: denken vanuit de leefwereld, meer en betere bewonersparticipatie, integraal werken en het doorbreken van de schotten tussen afdelingen en organiseren vanuit de bedoeling. Veel mensen worstelen met de betekenis van deze begrippen. Het zijn grootheden maar hoe ga je daarmee aan de slag in de praktijk? Waar moet ik beginnen en hoe zorg ik dat ik niet word ‘overvraagd’ door bewoners?

Samen met Penny Nugteren en Caroline Jaarsveld organiseert Gemeentebewegers een inspiratiesessie waarin Penny en Caroline vanuit eigen ervaring, concrete invulling geven aan deze begrippen. En bovendien handvatten aanreiken hoe een start te maken met de nodige transformaties in het Sociale Domein. Afgelopen vier jaar hebben zij zich in Rotterdam Feijenoord in de praktijk intensief met deze materie beziggehouden. En een schat aan ontdekkingen gedaan. Deze moeten gedeeld worden, juist nu de urgentie zo hoog is.

Ingrediënten inspiratiesessie

• We maken het behapbaar en toepasbaar vanuit een bewezen succes aanpak.
  • We delen de 4 principes die we ontdekt hebben om succesvol samen te werken met bewoners.
  • We laten je met concrete voorbeelden zien hoe je bewoners centraal kan stellen én je beleidsdoelstellingen kunt halen.
  • Je ontdekt de mogelijkheden om in je eigen werkpraktijk anders te gaan werken en je collega’s en leidinggevenden hiervoor te enthousiasmeren!

Want wat is er nu fijner dan gelukkige bewoners en effectieve beleidsmakers?! En dat het werkt en impact heeft?! Waarvoor doen we het anders?!

Deze eerste sessie wordt een hele speciale. We houden ‘t namelijk heel klein zodat we alle ruimte hebben om opgedane ervaringen, inzichten en hobbels op de weg te kunnen delen met elkaar. We zoeken deelnemers die nog maar kort of al wat langer op geheel eigenwijze met vraagstukken rondom participatie van bewoners aan de slag zijn. En door een actieve inbreng willen leren en inspireren.

Moedige ambtenaren, zeg maar. Ben jij dat, ben er snel bij en meld je aan!