Waarom het zo moeilijk is om echt samen te werken met bewoners. En hoe het wel werkt!

Auteur: Evert Jan van Hasselt

Veel gemeenten proberen om zaken mét bewoners op te lossen in plaats van vóór bewoners. Dit heeft als groot voordeel dat je gebruik maakt van de kwaliteiten die bewoners hebben. En – omdat bewoners actief meedoen – zijn bewoners ook vaak positiever over het resultaat. Het is immers ook hun eigen oplossing, hoe kun je daar nu negatief over zijn?

Toch blijkt dit in de praktijk lastiger dan gedacht. Bewoners activeren blijkt een groot probleem. En uiteindelijk hebben bewoners toch weer veel commentaar op wat er uit zo’n traject komt. Hoe kan dat toch?

In de meeste gevallen ligt het probleem niet bij bewoners, maar bij de aanpak door de gemeente. Werken mét blijkt in de praktijk vaak niet echt werken mét. Medewerkers van de gemeenten betrekken bewoners ergens bij, maar vooral door ophalen wat wensen van bewoners zijn. En vervolgens gaan die medewerkers toch weer zelf aan de slag. Zonder dat de bewoners mee kunnen doen. En als die bewoners dan – als al een vrijwel afgeronde oplossing ligt – worden gevraagd om aan het eind nog even wel mee te doen, zijn ze daar meestal niet meer toe bereid. Dan is het namelijk niet meer van henzelf. Dan is het toch weer iets van de gemeente.

Treffend voorbeeld zagen we in Den Haag. Daar had een groep bewoners, medewerkers van de gemeente en in dit geval ook medewerkers van de GGD, nagedacht over een gezondere wijk. Daarbij keken ze met name naar gezonder eten. De bewoners bedachten toen dat het een goed idee was om een “Kookboek van de Wijk” te maken. Een kookboek met eenvoudige, goedkoop en snel klaar te maken recepten. De medewerkers van de GGD vonden dit ook een heel goed idee. Zij gingen daar vervolgens zelf mee aan de slag en een paar weken later hadden ze het hele kookboek al vrijwel af. De bewoners – die toen pas het resultaat zagen – hadden veel commentaar. Zij hadden zelf ideeën over zo’n kookboek, maar die waren helemaal niet verwerkt. En het belangrijkste: het voelde helemaal niet meer als “hun eigen kookboek”.

Uitnodiging:

Wil je niet in dezelfde valkuil stappen dan nodigen we je van harte uit om te leren van twee ervaringsdeskundigen. Ben jij actief op dit terrein? Ben je beleidsmedewerker Jeugd, Wmo of Sociaal Domein in een gemeente? Dan herken je wellicht bovenstaande en loop je er misschien ook tegen aan dat het vaak gaat over ‘meer preventief’ of ‘beter betrekken van het voorveld’. Om de kosten ‘behapbaar te houden’. En recent kwam het sociaal planbureau bijvoorbeeld met een advies aan de gemeenteraden om beter te prioriteren in kwetsbare doelgroepen. Maar hoe doe je dat?? Waar begin je en hoe neem je alle betrokken partijen mee in de nieuwe manier van werken. Geen schijnparticipatie maar echt samen met bewoners.

Wil je weten hoe en ben je benieuwd naar de principes die succesbepalend zijn in dit proces, kom naar onze inspiratiesessie! We maken het heel concreet aan de hand van tips, praktijkvoorbeelden zodat je direct zelf ook aan de slag kan in je eigen werkpraktijk.

Ja leuk, ik wil meer weten.