Meer preventief werken in het sociale domein…maar hoe??

vier principes die wel werken

Wil jij echt aan de slag met ‘preventie’, ‘meer betrekken van bewoners’ en ‘beter samenwerken met burgerinitiatieven’? Mooie termen…maar hoe doe je dat in praktijk?

Dikke rapporten zijn er genoeg over dit thema, maar de beleidsmedewerkers van gemeente Maasdriel wilden gewoon aan de slag. Dus hebben we een werksessie georganiseerd. We bespraken eerst de vier principes van ‘De Logica van de Straat’. Dit zijn principes die, zoals gebleken door jarenlange ervaring met ‘t werken met de samenleving, ten grondslag liggen aan het behalen van een succesvol resultaat. Deze principes gaan over anders kijken naar de wijken en buurten van je gemeente. Anders kijken?….Ja, ànders kijken! Want dan zie je andere dingen.

Volgens ons zit dat zo…Als je kijkt naar de organisaties die een rol hebben in het sociale domein heb je het al snel over het sociaal team, jeugdzorg, Wmo-consulenten en buurthuizen. Als je kijkt vanuit de logica van de straat zie je veel meer! Dan zie je ook die ondernemer waar veel jongeren komen en die het vertrouwen heeft bij deze doorgaans moeilijk te bereiken groep. En je ziet de eigenaar van de damesmode zaak, waar spontaan een koffieochtend is ontstaan onder de oudere klanten (die soms best een beetje eenzaam zijn).

Dus hebben de beleidsmedewerkers van Maasdriel eerst het ‘ecosysteem’ van Maasdriel in kaart gebracht. Dus alle mensen en organisaties die een rol spelen in het sociale domein. De organisaties die we al kennen én de organisaties die er wel zijn, maar in de lijstjes van de gemeente nog niet voorkomen.

Belangrijke voorwaarde om dat te doen is: ga praten, ga naar buiten en zet de bewoners centraal. Ga luisteren met oprechte interesse, niet als ‘de gemeente’ maar als gelijkwaardige partner. En je zult versteld staan wat dit oplevert! Bewoners voelen zich gehoord en jouw werk wordt leuker en effectiever.

En dit zijn enkele reacties van de deelnemers aan de werksessie:

“Met de voorbeelden en de vier principes van de logica van de straat krijg ik een beter beeld van hoe je kan co-creëren samen met inwoners”.

“Door te kijken vanuit de logica van bewoners zie ik welke kracht er eigenlijk aanwezig is. En realiseer ik me dat ik bezoeken buiten de deur een grotere plek in mijn agenda moet geven”

Wil je meer weten over hoe je kan kijken vanuit de logica van de straat: Download alvast ons gratis handboek of lees hier verder wat we voor jouw gemeente kunnen betekenen.

Emma Jongen