Inspiratiesessie: De logica van de straat (in company)

In de media en in de vakliteratuur over het sociaal domein wordt steeds vaker gesproken over de kloof in de samenleving tussen arm en rijk, gezond en ongezond en de negatieve impact hiervan op onze samenleving. Er is iets anders nodig om deze vraagstukken het hoofd te bieden. Zo veel is duidelijk.

Begrippen die in één adem met de genoemde verandering worden genoemd zijn: denken vanuit de leefwereld, meer en betere bewonersparticipatie, integraal werken en het doorbreken van de schotten tussen afdelingen en organiseren vanuit de bedoeling. Veel mensen worstelen met de betekenis van deze begrippen. Het zijn grootheden maar hoe ga je daarmee aan de slag in de praktijk? Waar moet ik beginnen en hoe zorg ik dat ik niet word ‘overvraagd’ door bewoners?

Samen met Penny Nugteren en Caroline Jaarsveld organiseert Gemeentebewegers een inspiratiesessie waarin Penny en Caroline vanuit eigen ervaring, concrete invulling geven aan deze begrippen. En bovendien handvatten aanreiken hoe een start te maken met de nodige transformaties in het Sociale Domein. Afgelopen vier jaar hebben zij zich in Rotterdam Feijenoord in de praktijk intensief met deze materie beziggehouden. En een schat aan ontdekkingen gedaan.

Deze moeten gedeeld worden, juist nu de urgentie zo hoog is.
Een “INSPIRATIESESSIE” waarin je kunt leren en inspireren. Dus praat mee en deel jouw ervaringen!

We bespreken de 4 belangrijkste principes van de logica van de straat:

• Wat is er wél?
  • Structureel versterken van ‘sociaal weefsel’
  • Volgen van het ‘ritme’ van de wijk
  • Slimme verbinding van leef- en systeemwereld

Maar ook: wat zijn de randvoorwaarden? Want zonder deze kan het nooit goed van de grond komen. En zijn dus essentieel om de aanpak tot een succes te maken.

Opzet van de bijeenkomst

2 trainers (Penny en Caroline)
10.00-13.00 uur

• Introductie en voorstellen
  • Uitwisselen ervaringen en vraagstukken van deelnemers
  • Presentatie van de principes van de Logica van de Straat
  • Zelf aan de slag met de principes
  • Afsluiting

In de sessie wordt ongelooflijk veel waarde geleverd. Het is doordacht en bewezen werkbaar. En bovendien een unieke manier. Er is wel lef voor nodig! Dus wees gewaarschuwd… 😊

Wat levert het op?

Je gaat zien wat er mogelijk is! Dit geeft veel energie en motivatie om er mee aan de slag te gaan. Je weet je gesteund omdat het elders ook heeft gewerkt. Ook als is jouw context anders. Het gaat om (principes) die werken overal. Hier bewust van worden geeft een enorm inzicht.
En uit ervaring weten Penny en Caroline dat er uiteindelijk meer gezondheid en geluk bij bewoners komt en minder kopzorgen bij ambtenaren en bestuurders! Wat wil je nog meer!

Over de trainers

Penny Nugteren: Penny is geboren en getogen in Rotterdam Zuid en studeerde bedrijfskunde en Management of Change aan de Erasmus Universiteit. Ze heeft inhoudelijke kennis van vele thema’s binnen het sociale domein. Geïnspireerd door de kracht, ambitie en de positiviteit wijkbewoners op Zuid startte ze in oktober 2021 bureau Straatliefde. Waarom? Terug naar de bedoeling en in plaats van praten over de mensen, werken met de mensen over wie het gaat!

Caroline van Jaarsveld: Caroline studeerde Beleid en Management in de Gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zij werkte in verschillende staf- en lijnfuncties aan innovaties op het gebied van zorg, wonen en welzijn. Kenmerkend voor haar aanpak: streven naar maximale sociale impact, werken met een menselijke maat!

Kracht van de trainers

Ze maken het toepasbaar. Hun hele aanpak is doordacht en volledig. Ze hebben het zelf ervaren en zijn in hun zoektocht alles tegengekomen wat je maar kunt bedenken. Ze hebben dit allemaal weten te vertalen in een aanpak die (universeel) werkt. Graag delen ze hun kennis andere hierin om anderen verder te helpen. Zodat ze niet in dezelfde valkuilen stappen maar direct effectief aan de slag kunnen vanuit de juiste randvoorwaarden.

Voor meer informatie, bel of mail Marieke op
06 10449370 of marieke@gemeentebewegers.nl