In gesprek met Peter Tangel (Publiek Ondernemer Gemeente Delft)

Zodra ik dit weekend je E-book ging lezen, was het een feest der herkenning. Een feest omdat we dezelfde taal spreken en dezelfde ambities nastreven. Daarmee scheppen we ruimte en tijd om ook daadwerkelijk in de praktijk aan de slag te gaan.’ Aldus Peter Tangel, Publiek Ondernemer bij de gemeente Delft.

gesprek met Peter Tangel Publiek Ondernemer Gemeente Delft interview

Waar start de bezieling volgens jou?

Hij herkent wat ik schrijf over waar een zoektocht kan beginnen. Peter: ‘Bezieling komt voort uit mijn levenservaringen en warmte van naasten. Bezieling is mij in mijn leven aangereikt door mijn ouders, mijn gezin, mijn familie, mijn vrienden en relaties. Maar ook door het inslaan van ‘’onbegaanbare’’ paden, letterlijk tijdens mijn gemaakte wereldreizen bijvoorbeeld. Daar leerde ik dat een onverwachte, vaak impulsieve beslissing om een ander pad te nemen, altijd werd beloond met avontuur, levenslessen, het volmaakte geluk, het ontwikkelen van gevoel voor (on-)rechtvaardigheid, het geven van meer ruimte aan mijn intuïtie.’

Wat doet gemeente Delft om hun impact te vergroten?

Peter: ‘Als Publiek Ondernemer vind ik dat er in Delft veel goede initiatieven plaatsvinden die maatschappelijke impact genereren. Delft bruist dankzij haar inwoners, sociaal ondernemers en (MKB) bedrijven! Als gemeente zijn we daar trots op, het sluit ook goed aan bij de ambities van het college, die het leveren van een bijdrage aan het realiseren van Global Goals nastreven. We zijn als Publiek Ondernemers gestart vanuit een verdienmodel gedachte: meedenken over alternatieve financiering. Doordat we luisterden naar het ‘ritme’ van de stad en wat initiatiefnemers daadwerkelijk wilden, kwam het accent ook te liggen op impact – ondersteuning, aandacht voor betekenis en zingeving, voor hart en bezieling en voor beweging (jij beweegt, ik beweeg, wij bewegen). 

Met onze opgedane praktijkervaring gaan we binnen de gemeentelijke organisatie – ontwikkeling een rol vervullen. De kunst is dat we binnen de gemeente daadwerkelijke stappen zetten om snel, doeltreffend en met het juiste gevoel (complexe) vraagstukken vanuit de stad te beantwoorden. We gaan vanuit Publiek Ondernemen werken aan een ‘onsje meer’.

Niet alleen inhoud, regels, methodiek, proces spelen een belangrijke rol. Maar bijvoorbeeld ook de wil en bereidheid soms de rek achter regels te zoeken, de menselijke maat te hanteren, intuïtie en gevoel ruimte te geven, willen en durven reflecteren op (eigen en team -) gedrag, bewustwording van de impact van (onbewust) gedrag, delen en versterken van (persoonlijke) drijfveren. We doen dit ook binnen een leerroute: ‘Excellent Faciliteren’, ondersteund door het A en O Fonds Gemeenten.’

Waar haal jij zelf je bezieling uit?

Voor Peter zijn onder andere rechtvaardigheid, compassie en moeder Aarde belangrijke inspiratiebronnen in het leven en persoonlijke drijfveren in het werk. En die moeten gevoed worden. Hoe? 

Peter heeft daar een mooi woord voor: energie – landschap. Dit landschap wordt door Peter dagelijks onderhouden. Hij sport er elke dag twee uur, onthaast en/of bedenkt dan van alles en nog wat. Hij denkt aan ontmoetingen met mensen en wat hij daarvan kan leren, hij werkt energievreters weg. Peter: ‘Ik zorg voor een opgeruimd hoofd, maak tijd als er geen tijd is, et cetera’.  Boeken vormen ook inspiratiebronnen. Als voorbeeld noemt hij Firm of the Future 3.8, van Els Martijn. ‘De natuur verspilt niet, alles in de natuur heeft nut en wat niet werkt verdwijnt. Het natuurlijk ecosysteem past zich voortdurend aan veranderende omstandigheden aan.’ 

Peter: ‘Ik heb The Optimist aangeschaft om te blijven zien dat heel veel mensen in Nederland en de wereld prachtige initiatieven nemen.’ De standaard media hebben daar volgens Peter te weinig aandacht voor. In het energie – landschap is het meest krachtige instrument de ’wereld  – knop’. Peter heeft hier jarenlang in geoefend en het werkt. Als Peter op de (virtuele) knop drukt, kan hij in lastige of moeilijke momenten energie putten, door bijvoorbeeld een moment tevoorschijn te toveren waar hij tijdens zijn reizen volmaakt gelukkig was. Dit helpt hem dan binnen een fractie van seconden te werken aan zijn gemoedstoestand. Natuurlijk niet altijd, maar vaak werkt het. Aldus Peter.

Waar hoop je op voor de toekomst van gemeenten?

‘Dat we vaak mooi geformuleerde missies, visies en kernwaarden met elkaar in de praktijk van alledag gaan waarmaken. Daar is paradoxaal genoeg volgens mij een paradigma – shift voor nodig. Waarin ook past een werkklimaat waar iedereen elkaar kan vertrouwen en aanspreken, waar oprecht geluisterd wordt en waardevolle afspraken gemaakt worden. 

Waar ook moedige beslissingen worden genomen. Durf de komende jaren bijvoorbeeld na te denken of afdelingen niet (deels) moeten worden opgeheven. En in plaats daarvan kun je een stadspool oprichten van waaruit de juiste medewerker met de juiste kennis, vaardigheid en  talententen voor een binnengekomen vraag vanuit de stad, kan worden ingezet.

Durf binnen organisatie – ontwikkelingen ook een omgekeerde piramide te betrekken. Aan de top staan de medewerkers met klantcontacten en gemeentelijke intermediairs tussen gemeente en stad, onderaan de directie.

Betrek de stad in alle stadia die worden doorlopen. Omdat je het wilt en niet voor de bühne. Nog te vaak worden inwoners of bedrijven voor iets gevraagd en krijgen ze onvoldoende terugkoppeling of worden niet meer betrokken bij vervolgstappen.’

Hoe zie jij de gemeente van de toekomst voor je?

‘Een deel van de medewerkers werkt voor 70% in projectteams met de stad (inwoners, bedrijven, organisaties…)  aan opgaven. Het stadskantoor kan hiervoor benut worden, maar de inspiratie is vaak op de locaties zelf te vinden. Dus steeds meer zal in de stad zelf plaatsvinden, medewerkers van gemeenten faciliteren met behulp van onder andere kennis van wet– en regelgeving, mandaten, kennis van ontwikkeld beleid. 

Gemeenten hebben ook allen een ‘Academy’ waar ‘research en development’ een belangrijke plaats inneemt, aansluitend bij de ontwikkelingen en het tijdsbeeld. Medewerkers vormen intervisie  (groepen waar men vooral ingaat op de ervaringen met de eigen gemeentelijke rollen). Er is plaats voor ontwikkeling als medewerker, qua kennis (trainingen, opleidingen, congressen), qua vaardigheden (feedback, communiceren onder de ijsberg, van binnenuit werken et cetera) en aandacht voor de medewerker als mens (coaching, verzorging, aandacht).’

Wil je meer lezen over Bezield Bewegen? Download gratis het E-book Bezield bewegen: drie trends voor gemeenten. Voor ambitieuze professionals en leidinggevenden die hun impact willen vergroten en duurzame vooruitgang willen boeken.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Vond je dit interessant? Klik dan op de knoppen hieronder om het te delen met je netwerk. En laat hieronder een reactie achter!

Emma Jongen

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x