In gesprek met Margo Stolk (Gemeente Nissewaard)

in gesprek margo stolk

Wat is er gaande?

Na het traject ‘Nissewaard leert’, dat invloed heeft gehad op de cultuur van de organisatie, heeft Nissewaard de structuur aangepast. Tegelijkertijd blijven we de organisatiecultuur aandacht geven met het traject: ‘Nissewaard Leert Door!’, aldus Margo. ‘Dit traject gaat met name over eigen verantwoordelijkheid nemen en ontkokeren. We zaten erg vast in procedures, processen en structuren. Twee jaar lang hebben we  geprobeerd om de nieuwe werkwijze in de oude structuur toe te passen. Tevergeefs, het bleek niet mogelijk om de andere manier van werken goed door te voeren, binnen de oude structuur. Deze is dus los gelaten’.

Tevens heeft er een flinke selectie van het management plaats gevonden: diepgaande zelf bewustzijns sessies om van het verkokerde manier van werken af te komen. Dit schuurt, juist in deze tijd. Voor je het weet zit je weer in je oude systeem, patronen zijn hardnekkig.

Hoe neem je de mensen mee in de beweging?

‘Veel tumult maken om mensen te verleiden dat het anders moet. Continue voorleven van de andere manier. Het gebeurt in de korte contact momenten die er zijn. De hele werkweek door en ook privé, als je weer iets tegenkomt en dit deelt. Het verleiden aan de ene kant en ‘t blijven aanwakkeren van de bewustwording. En dat heel vaak en op allerlei plekken doen. We faciliteren ontmoetingen. Dan hebben we het over waarom we doen wat we doen. We dringen aan op het geven van ruimte door de managers aan de mensen, zodat mensen hun verantwoordelijkheid durven en willen nemen’.

Het kost veel energie maar als je er in gelooft, kun je de energie ook geven. Dit doet Margo vanuit haar diepste zijn. Het zit in haar DNA. Het gaat haar om onafhankelijkheid, eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Ze moet er vaak het gevecht voor aan gaan. Dit zou haar zelfs de kop kunnen kosten maar het is het haar waard. En ze durft het risico te nemen. Ze is er van overtuigd dat deze manier van werken, het goede doen vanuit de bedoeling, de weg is.

Het gaat ook om moed en lef. En om leiderschap. Hier is flink in geïnvesteerd. Iedereen moest bereid zijn zich open te stellen, je hele hebben en houwen op tafel te leggen. De echte verhalen te delen.

Wat typeert voor jou de ‘nieuwe leider’?

‘Daar heb ik twee woorden voor: compassie en echtheid. Dit is voor mij niet verhullen maar zeggen wat er is, ook als ’t moeilijk is. Niet de confrontatie uit de weg gaan. Maar je durven uiten ook als je een ander belang hebt. Volgens Margo gaat het ook over mildheid, naar jezelf en naar de ander. Je zwakke kant durven laten zien en ook om hulp durven vragen. En niet te vergeten benaderbaar zijn. Zoals Anouk Brack in haar boek Leiderschap in Verandering aangeeft het gaat om de totale bloem; Je state, stage én skills.

Nog wel een kleine toevoeging hierop is dat het ook om het resultaat gaat. We hebben met elkaar een immers business te doen…

Waar hou jij je aan vast of hoe hou je de moed erin?

‘Dat ik zie dat er ook veel mensen zijn die er blij van worden. Dat mensen met plezier komen werken en de goede dingen doen. Maar ik zie grote opgaven. Dat maakt ook onrustig. Er moet veel gebeuren. Helaas zit er nog veel oud denken in de organisatie, ook op belangrijke posities’. Wel ziet ze om zich heen dat iedereen er in meer of mindere mate mee bezig is. Gedeelde smart dus en dat geeft energie om door te gaan!

Uitnodiging

Margo heeft enorm veel geleerd gedurende dit veranderingsproces. Ze is bereid haar kennis en inzichten te delen.

Spreekt haar verhaal je aan en ben je zelf als organisatie ontwikkelaar of strategisch HR Manager/adviseur betrokken bij de organisatie ontwikkeling/verandering in je gemeente? Dan nodigen we je graag uit om (online) het gesprek aan te gaan met elkaar. Want alleen samen maken we de beweging groter!

Laat hier je naam achter en je hoort van ons.

Wil je meer lezen over Bezield Bewegen? Download gratis het E-book Bezield bewegen: drie trends voor gemeenten. Voor ambitieuze professionals en leidinggevenden die hun impact willen vergroten en duurzame vooruitgang willen boeken.