In gesprek met Jan Peter Wassens (gemeentesecretaris gemeente Harderwijk)

Jan Peter Wassens gemeente Harderwijk

Hij herkent ‘t en heeft een positieve indruk, pff dat is alvast fijn denk ik.. :-)

Hij herkent de energie en de bevlogenheid. Hij ziet de beweging ook om hem heen. Collegae Gemeentesecretarissen zijn zich er terdege van bewust dat het anders moet. Het verschil zit in: ben je het ook echt of doe je hoe je het geleerd hebt uit de boekjes? Vaak wordt er achter trends en achter elkaar aangelopen. Het lijkt op papier allemaal zo goed maar de praktijk is weerbarstiger. Leef je het voor vanuit dat je weet hoe het ‘hoort’? Of leef je het voor van binnenuit? Met andere woorden, ben je het ook echt?

En als we dan toch vanuit het hart praten, dan is het de grote wens van Jan Peter dat hij mensen toe wenst om uit de kramp te komen. Vanuit kramp naar ontspannenheid. Niet zo vasthouden aan hoe ’t hoort, hoe anderen zeggen hoe het moet en hoe anderen het doen. De kernwaarden van gemeente Harderwijk zijn niet voor niets: open, ondernemend, ontspannend. Wauw dit spreekt aan. Ik voel me meteen ontspannen. Wat fijn! Jan Peter voegt hieraan toe: hierdoor mag iedereen er zijn. Met ondernemend bedoelen ze: ben je bereid om buiten de paden te treden, dit kan alleen op een ontspannen manier, als je je niet hoeft te bewijzen.

Ja, wat dat betreft is het een leuke rol als Gemeentesecretaris. Hij benadrukt dat hij zo kan opereren omdat niet alles wat hem betreft van hem afhangt. Vaak wordt de rol van GS te belangrijk gemaakt, met een groot afbreukrisico (wordt gezegd). Maar wat Jan Peter betreft gaat het er om, om het leuk te hebben met elkaar en samen dingen te bereiken. En dat zit niet in harder werken maar in een andere manier van werken. Wat hem betreft gaat dat over ruimte geven dat iedereen er mag zijn met al z’n bagage en beseffen dat je maar een klein deel bent in ‘t geheel, en dus jezelf niet te belangrijk moet maken. Hij leeft dit ook voor: hij straalt ontspanning uit, adviseert ook anderen om niet 80 uur te gaan werken, werkt op basis van vertrouwen. Hij laat los en laat anderen in vertrouwen hun eigen werk doen. Wat dat betreft doet hij zelf ook bijna nooit iets wat niet op zijn bordje thuis hoort: neemt geen werk ‘over’ wat eigenlijk bij een ander hoort. Dit gaat over bewust keuzes maken. Hij blijft er ‘boven’ hangen zo gezegd.

Hij voegt nog toe: ‘je kan niet alles veranderen’. Bijvoorbeeld bestuurlijk gedoe kan niet altijd jouw probleem zijn. Wel probeert hij zo transparant mogelijk te zijn. Hij is altijd gericht op het gezamenlijk belang. Zo zit hij ook in gesprekken met samenwerkingspartijen, met medewerkers et cetera. Hier wordt weleens argwanend op gereageerd. Ze zijn blijkbaar niet gewend dat iemand geen ‘verborgen’ agenda heeft, maar echt handelt vanuit openheid en gezamenlijk belang. Hij is gericht op het ‘echte’ gesprek, alleen dan kan er iets ontstaan. Met welke intentie ga jij een gesprek in? Goed voor iedereen om hier bij stil te staan. Alleen vanuit gelijkwaardigheid, met open vizier en vanuit ontspannenheid kun je een optimaal resultaat behalen.

En ja, wantrouwen komt Jan Peter zeker tegen. Maar als je zelf heel bewust met de juiste intenties en vanuit vertrouwen blijft handelen dan zul je op de langere termijn hiervan de vruchten plukken.

Ambitieus is Jan Peter zeker. Hij wil het goed opdrachtgeverschap voorbij zijn. Want dan ga je meer werken zoals je ook doet in je privéleven. Hij geeft het voorbeeld van een eigen huis bouwen. Dan werk je samen op basis van gelijkwaardigheid, je gaat samen een uitdaging aan, dan heb je ook goed opdrachtgeverschap niet nodig om goede resultaten te behalen. Dit lijkt mij ook juist heel erg passend in deze tijd waar meer en meer werk en privé vervlecht raken, mede door het vanuit huis werken.

Tot slot stipt Jan Peter het belang van rust en geduld aan. Het niet in je eentje allerlei veranderingen willen doorvoeren. Maar eerst kijken, ervaren en voelen wat echt goed is voor een organisatie. Dit is best lastig in tijden waar het allemaal snel moet en het bestuur vaak dwingt om resultaten te boeken. Toch de rust bewaren betekent moed hebben, je ego aan de kant zetten. Maar dit heeft veel opgeleverd en dat wordt gezien: breed gedragen duurzame oplossingen waar de hele organisatie mee vooruit kan. En hier is het hem om te doen.

Jan Peter snapt dat dit wel een omschakeling in mindset is voor veel managers en gemeentesecretarissen. En natuurlijk moet er soms ook snel geschakeld worden. Het gaat erom elke keer weer goed aanvoelen wat de situatie nodig heeft.

Overall, zegt Jan Peter, willen mensen vooruit en willen ze wat. Dit geldt voor iedereen. En als dat niet zo is dan moet daar het gesprek over gaan. En eigenlijk kan ik niet anders dan ’t hier helemaal mee eens zijn!

Wil je meer lezen over Bezield Bewegen? Download gratis het e-book Bezield bewegen: drie trends voor gemeenten. Voor ambitieuze professionals en leidinggevenden die hun impact willen vergroten en duurzame vooruitgang willen boeken.