Interview met sociaal ondernemer Jeroen Jonkers over de Stadmakerschool

Gemeentebeleving komt graag in gesprek met koplopers en sociale vernieuwers. Dit keer met Jeroen Jonkers, sociaal ondernemer in Amsterdam, initiator van Ik Geef om de Jan Eef en mede-oprichter van de Stadmakerschool, de eerste school in Nederland voor stadmakers. Ik Geef om de Jan Eef werd door buurtbewoners opgericht na de overval met dodelijke afloop op een juwelier in hun winkelstraat. De bewoners startten een succesvolle bottom-up beweging, die de winkelstraat na 20 moeilijke jaren weer heeft doen opbloeien. Om deze beweging vast te houden is door de initiatiefnemers recent een buurtcoöperatie opgericht, die vastgoed gaat verwerven. Ik praat met Jeroen over de nieuwe Stadmakerschool. het belang van co-creatie, gezamenlijkheid en de burger als gelijkwaardige partner.

Jeroen Jonkers (foto George Maas)

Waarom een Stadmakerschool ?
Omdat het samenwerken tussen mensen binnen en buiten de gemeente, ambtenaren, burgers en sociaal ondernemers, niet vanzelf gaat. Dat vraagt aan beide kanten dat je het nut ervan inziet, er plezier aan beleeft. Daarvoor moet je elkaar meenemen in de wereld en wetmatigheden waarin jij je bevindt. Dat begrip voor elkaar, en de vaardigheden die dit makkelijker maken, hebben echt een boost nodig. Alleen al omdat het nieuw is. Daarom is de Stadmakerschool opgericht.

Veel medewerkers bij gemeenten willen heel graag anders werken, maar hebben het druk met de dagelijkse routines en afspraken. Ze vinden niet altijd dezelfde noodzaak of hetzelfde gevoel terug bij hun collega’s of leidinggevenden. Dan is het moeilijk om nieuwe inzichten of werkwijzen uit te proberen in de eigen organisatie. Op de Stadmakerschool versterk je jezelf en stap je meteen in een mooi netwerk. Wij trainen deelnemers in het helder vertellen van hun verhaal, waarbij burgers en ambtenaren samenwerken vanuit gelijkwaardigheid. En we koppelen dat aan hun eigen praktijk. De deelnemersgroep is heel divers en bestaat uit de partners waarmee je in de praktijk ook moet samenwerken. Een mooie proeftuin. Oefenen met andere deelnemers in ‘de klas’ en daarna meteen aan de slag in je eigen praktijk. En de week erna resultaten en frustraties delen. Op de Stadmakerschool leer je van elkaar.

Wie zijn dan die Stadmakers ?
Dat zijn buurtcoördinatoren, beleidsambtenaren, projectontwikkelaars, jongerenwerkers, burgerinitiatiefnemers, gemeentesecretarissen, en ook kunstenaars die in de wijk met afval werken, bijvoorbeeld. In de Masterclass Stadmaken, die volgende week begint zit een bonte mix van al die mensen die in de stad een verschil willen maken. Sociaal ondernemers die willen leren hoe je met je bevlogen verhaal een positie moet verwerven. Mensen van organisaties die liever co-creëren dan eerst met spreadsheets en structuurnota’s aan de gang gaan. Kortom levendige types die graag zelf aan de slag gaan en liever niet de kleurplaat inkleuren die iemand anders heeft gemaakt en soms zelfs al half heeft ingekleurd.

Waarom is dat vooral nú belangrijk ?
Nu de crisis voorbij is denken sommige partijen dat we weer terug naar het oude kunnen. Terwijl in de afgelopen jaren in de samenleving fundamenteel dingen veranderd zijn. De burger is niet meer alleen de klant. Hij wil een gelijkwaardige partner zijn. Een burger blijven behandelen als klant betekent dat ie zich puur als consument opstelt en gaat klagen als ie niet goed behandeld wordt. Vanuit een gelijkwaardigere positie heeft ie veel meer de neiging om samen te werken aan een oplossing.

Met wie heb je de Stadmakerschool opgezet ?
We geven een intensieve training met een combi van inspirerende mensen die echt iets bijzonders te brengen hebben, veel hands-on ervaring hebben in hun vakgebied. Ze brengen niet alleen vaardigheden en kennis in, maar ook een groot netwerk met vele goeie voorbeelden ter inspiratie. Geen trukendoos. Wij leven wat we belangrijk vinden. Alleen zo kunnen we onze deelnemers verder helpen met de worstelingen in hun werk.

Wat is je toekomstdroom ?
Bestuurders, ambtenaren en eigenwijze mensen maken samen de stad in een gelijkwaardige samenwerking. Zo krijg je mooie, authentieke projecten van de grond die goed in de buurt verankerd zijn en lang van waarde blijven.