In gesprek met inwoners – zo simpel kan het zijn

In gesprek met inwoners mandarijngesprekken

Auteur: Evert Jan van Hasselt

Vaak spreek ik met gemeenten over samenwerken met inwoners. Bijna altijd krijg ik dan de vraag: “Hoe kunnen we het beste in gesprek komen met inwoners?” Dat blijkt voor medewerkers van gemeenten in de praktijk nog best lastig te zijn. Vaak staan inwoners helemaal niet open voor zo’n gesprek.

We kregen die vraag ook van de Preventiecoalitie Den Haag, toen ze ons de opdracht gaven om bewoners en professionals van verschillende organisaties samen aan een gezondere wijk te laten werken in de Haagse wijken Moerwijk en Laak. Ook daar had Gemeente Den Haag en haar netwerkpartners de grootste moeite om met bewoners in gesprek te komen over gezondheid. Ze waren heel benieuwd hoe wij dachten dat wel voor elkaar te krijgen.

Wilma van der Vlegel van SevenSenses bedacht hier iets briljants op: mandarijngesprekken! Je neemt een schaal met mandarijnen, plakt twee oogjes op iedere mandarijn en gaat daarmee bij een school of bijvoorbeeld de voedselbank staan. Iedere bewoner die langskomt vraag je om een mondje te tekenen op een mandarijn: een blij mondje als iemand zich fit voelt, of een sip mondje als iemand zich niet fit voelt. En voor je het weet heb je een gesprek van 10 minuten over iemands gezondheid. En zo’n inwoner is daarna vrijwel altijd bereid om een langer gesprek aan te gaan. Zo simpel kan het zijn!

Wil je meer weten over hoe je effectief met inwoners kunt samenwerken? Schrijf je dan in voor het webinar “Het geheim van effectieve burgerparticipatie”.