Dialoogsessie met Jos Claessens (12 maart 2020)

Laatst sprak ik Ellen Steijvers. Via via kwam zij op mijn pad. Beiden hebben we de studie Cultuur Organisatie en Management op de VU gedaan en ook allebei voor de Bestuursacademie gewerkt. Mooie voedingsbodem voor een interessant gesprek!

Maar vooral ook was ik nieuwsgierig naar haar onderzoek. Ellen is namelijk gepromoveerd op het gebied van cultuur van besturen in organisaties. Het doel van haar onderzoek was om de leefwerelden van actoren in en rondom besturen te beschrijven en te begrijpen. Haar rapport ‘De spanningsvelden in de bestuurskamer’ ofwel ‘Tensions in the Boardroom’ geven voorbeelden uit de dagelijkse praktijk in de Nederlandse financiële sector. Maar deze zijn, daar is Ellen inmiddels ook van doordrongen door tientallen gesprekken met Burgemeesters en Wethouders, bijna een op een te vertalen naar gemeentelijke besturen.

Ik was benieuwd naar haar ontdekkingen. Daar is een boek over te schrijven maar ik zal er kort een aantal benoemen die, denken wij ook, spelen bij overheidsbesturen. Een van de ontdekkingen is dat ze zich meer moeten gaan richten op de weg dan op het resultaat. Dit betekent wat Ellen betreft niet eindeloos discussiëren en polderen maar juist spanningsvelden ter discussie durven stellen. De dialoog aangaan. De juiste mensen op het juiste moment en op de juiste manier betrekken bij keuzes en beslissingen levert kwaliteit van de besluitvorming, tijdswinst en betrokkenheid van mensen op. Maar zal tevens de cultuur van organisaties van binnenuit veranderen.

Daarnaast pleit Ellen voor ‘breder kijken’, werken vanuit een breder perspectief. Kijk naar buiten, duidt wat er gebeurd en denk na over de veranderende rol van de samenleving en jouw organisatie/gemeente en wat jouw rol in dit geheel is. Want het kan niet anders dat als de samenleving verandert jouw rol ook verandert. Sta hier bij stil en organiseer ruimte om afstand te nemen, om naar het geheel te (leren) kijken.

Als Gemeentebewegers sluiten we aan bij de energie voor verandering die er al is in organisaties. Vanuit die gedachte organiseren we dialoogsessies en koppelen we interim Gemeentebewegers aan gemeenten om van binnenuit de beweging op gang te brengen.

De dialoogsessie die we 12 maart organiseren met Jos Claessens over Bewust Leiderschap, sluit mooi aan op de onderzoeksresultaten van het onderzoek dat Ellen gedaan heeft. Je zou deze sessie kunnen gebruiken om even stil te staan bij jouw eigen rol in je organisatie. Wat wil je betekenen en hoe kun je als voorbeeld van de verandering anderen mee nemen in je verhaal. Kortom hoe creëer je beweging en wat is jouw voorbeeld rol hierin? Meer weten: https://gemeentebewegers.nl/dialoogsessie/

We zien je graag dan!

Hartelijke groet,