Blijvend meer impact, denk je mee?

Deze tijd zet mensen aan het denken. Ten minste bij mij gebeurt er van alles deze weken. Het voelt ook allemaal heel tegenstrijdig. Ik ben blij met de schone lucht zonder vliegtuigen maar verlang ook naar m’n volgende reis. Het is heel gezellig met de kinderen thuis maar hoop toch dat ze weer snel naar school mogen. Ik ben blij dat de voortdenderende economie even tot stilstand is gekomen maar voel mee met alle kleine zelfstandigen die hieronder lijden.

Maar vooral hoop ik dat we deze tijd goed gebruiken om na te denken. Hoe wil je leven, wat vind je (echt) belangrijk? Hoe we het altijd deden, is dat nog de manier hoe we straks weer (willen) gaan doen? Wat kan anders, beter, duurzamer? Er ligt een enorme kans om dingen echt anders te gaan doen. Deze behoefte hoor ik ook terug bij de gesprekken die ik voer met mensen bij gemeenten.

Graag delen we de reflectie van beweger Hinde Dijkhuis, concernstrateeg bij gemeente Lelystad.

Ambtenaar in corona tijd aan ’t woord:

‘In de afgelopen weken is er veel veranderd. Van dagelijks aan het werk, kinderen naar school brengen, veel sociale contacten naar terugvallen op mijn gezin, thuis aan de slag en tussendoor ook nog kinderen door het schoolwerk heen loodsen. In de eerste weken was ik veel bezig met het nieuws, familie, vrienden en collega’s die ziek waren, de dagelijkse update van het RIVM. Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. En hoe bizar de wereld er ook uitziet, het begint ook te wennen. Terug naar een nieuw soort normaal. Een wereld met fysiek meer afstand, maar wellicht ook dichter bij elkaar. Tijd om na te denken hoe corona wellicht de wereld gaat veranderen. Gaan we straks in het nieuwe normaal nog weer de wereld over vliegen, hoe gaan we om met de natuur, maar ook hoe gaan we onze vitale beroepen nu echt de passende beloning daarbij geven. Of gaan we straks gewoon weer op de oude voet voort? Zoals elk goed voornemen na de vakantie strandt. Maar dit keer niet, neem ik mijzelf voor!

Voor mijn werk is ‘t juist nu een moment om ook vooruit te kijken. Na te denken over wat als corona blijvend de wereld veranderd? Wat verandert er dan voor de gemeente? Wat betekenen de apps die de minister aankondigt voor de gezondheidszorg van de toekomst? Maken we nu de stap naar meer digitaal en thuisonderwijs? Blijft de druk op de randstad om in te wonen of durven mensen andere keuzes te maken? Welke bedrijven blijven na de corona crisis, wie weet in te spelen op gewijzigde omstandigheden?

Om mij heen bijvoorbeeld de horeca die in enkele dagen tijd omslag weet te maken van restaurant naar maaltijd bezorgservice. Vanuit noodzaak zijn we met zijn allen in no time overgeschakeld op digitaal werken. Gaan we straks weer terug naar fulltime werken op kantoor, of wordt het nieuwe normaal dat je minimaal de helft vanuit huis doet. Dat gaat dan impact hebben op de behoefte aan kantoorruimte. Kunnen we met zijn allen, juist nu in tijd van reflectie, hierover nadenken, maar ook de bouwstenen neerzetten voor het nieuwe normaal.’

Gemeente van de toekomst

‘Ik zie voor een ‘gemeente van de toekomst’, juist nu meer dan ooit een rol. Voor mij maakt corona duidelijk dat je soms het collectief nodig hebt om samen sterk te kunnen staan. Dat vereist flexibiliteit, creativiteit en veerkracht, voor iedereen, maar zeker ook bij de gemeente. Ik ga graag het gesprek aan over de rol die je in deze tijd als professional binnen de overheid wil pakken en hoe je deze ervaring kunt gebruiken om straks blijvend meer impact te kunnen maken.’ aldus Hinde Dijkhuis.

Borrelt het bij jou ook? Komen er bij jou ook allerlei ideeën boven hoe je ’t beter kunt doen, met meer positieve impact? En zie je voor je hoe dat er uit ziet? Laat ’t ons weten. We gaan graag het gesprek met je aan!