Aangehaakt blijven’ als kritische succesfactor bij de 3 d’s

Vanuit Gemeentebeleving zijn we altijd op zoek naar koplopers. Graag gaan we het gesprek met hen aan. Deze keer een gesprek met Walter Huith (gemeente Gouda) over de 3 decentralisaties, bezien vanuit de bedrijfsvoering. Zie hieronder kort verslag van ons gesprek.

‘Aangehaakt blijven’ als kritische succesfactor bij de 3 d’s

Vanaf januari 2015 wordt het takenpakket van gemeenten fors uitgebreid met taken op het gebied van de jeugdzorg, werk en maatschappelijke ondersteuning: de 3 d’s. Deze decentralisatie vraagt om innovatie van gemeenten. ‘Als je decentraliseert, geef gemeenten dan ook echt de ruimte! Zie de drie decentralisaties niet afzonderlijk, want door verbinding is meerwaarde te creëren’, aldus de inleidende woorden van Ralph Pans, voorzitter VNG-directieraad tijdens de Atriumlezing.

Ook Walter Huith, directeur dienstverlening gemeente Gouda en Simon Franssen, directeur Gemeentebedrijven Oss, geven het belang aan van een integrale benadering. Vanuit integrale bedrijfsvoering pleiten ze voor samenwerking, denken vanuit de toekomstige situatie en een programmatische aanpak met helder opdrachtgeverschap.

Walter Huith geeft aan dat het van groot belang is om veel tijd en energie te steken om aangehaakt te blijven. Hij merkt dat veel gemeenten op een aantal vakgebieden zoals inkoop, ict en hrm maar beperkt in de gaten hebben dat er dadelijk een enorm beroep op ze gedaan wordt. Volgens Walter moet je dit voor zijn. Daarom heeft hij in samenwerking met Simon Franssen een programma gemaakt dat momenteel tot uitvoering gebracht wordt in de regio.

Top vijf van acties in dit programma:

1. Inkoop
    Zorg dat er een profiel komt van een inkoper. Afdeling inkoop kan dit er niet zo maar bij doen. Bovendien is het een zodanige andere manier van inkopen dat dit ook andere competenties vraagt van een inkoper.
  2. Informatievoorziening
    Voordat je het weet zijn er allerlei websites. Bepaal of er een regionale website komt of van je eigen gemeente, wie beheert en wie verzorgt content?
  3. Governance
    Hoe hou je grip op onderdelen die buiten de gemeenten aangestuurd moeten worden, bijvoorbeeld jeugdzorg en welzijn. Hoe zorg je dat je zicht hebt hoe het gaat, zodat je ook de verantwoordelijkheid kunt dragen.
  4. HRM
    Bepaal met HR wat voor type mens nodig is. Het vergt een hele andere manier van werken en organiseren. Er zijn bijvoorbeeld regievoerders nodig, aan wat voor competenties moeten die voldoen? Zorg dat er een profielschets komt.
  5. Financiën
    Hoe gaan straks geldstromen lopen? Hoe loopt de cashflow als er straks vanuit de regio zaken opgepakt gaan worden? Regel de praktische kant.

Als laatste voegt Walter nog toe: regel een programmastructuur met een programmamanager en vergeet niet ook een part time programmamanager aan te stellen die er voor zorgt dat ook de ondersteunende diensten aangehaakt blijven. Kortom: bereid je voor! Doe dit vanuit de gedachte dat er dadelijk op 2 januari 2015 een moeder met kind zich meldt aan de balie. Dan moet duidelijk zijn welke stappen moeten worden gezet, welke informatie wordt gedeeld, wie heeft de regie, wie factureert? Zorg dan dat de processen op orde zijn zodat de mensen aan de balie goed geholpen kunnen worden.

Het hele artikel over samenhang decentralisaties en bedrijfsvoering.